Το κόστος ενός συμβιβασμού

Πόσους χρειάζεται να κάνει κανείς στη ζωή του; Πολλούς, αυτό να λέγεται. Ολοι το ξέρουν εκτός απο τα πιτσιρίκια..που κι αυτά στη πορεία μαθαίνουν με μεγάλο ή μικρό κόστος. Δεν είναι ωραίο να σκύβεις το κεφάλι και να καταπίνεις, το κάνουμε όμως για να επιβιώσουμε. Για τους συμβιβασμούς, όλοι μιλάνε για το κόστος όμως κανείς. Ωραία, έκλεισες το στόμα σου, έκλεισες μάτια και αυτιά και έκανες αυτό που θέλει ο άλλος. Τι γίνεται όμως αμα αρρωστήσεις σαν απόρροια του συμβιβασμού σου;

Είχανε πάει σε ένα πάρτυ ο Πέτρος και η Μ το Σάββατο. Σε ένα πάρτυ που βαριόντουσαν να πάνε αλλά είχαν επαγγελματική υποχρέωση. Ενα πάρτυ όπου κανείς δεν ασχολείται με τους άλλους, μόνο για το θεαθείναι, μόνο για ότι φαίνεται ωραίο. Ο γιός δεν μπορεί να στέκεται πολλές ώρες, λόγω του ποδιού του και η νύφη μου έχει τη μέση της. Εντούτοις στάθηκαν για 5 ώρες όρθιοι ή ακουμπισμένοι στον τοίχο. Δεν υπήρχε μία καρέκλα, οι καναπέδες ήταν μονίμως κατηλειμμένοι απο τα νέα παιδιά της Ελλάδος που θέλουν ν’ αλλάξουν τον κόσμο ενώ κανένα δεν γκρεμοτσακίστηκε να σηκωθεί να δώσει τη θέση του στο γιό μου που είναι με πατερίτσες. Ξέρω έχουν αλλάξει οι αξίες, ο καθένας τη πάρτη του να έχει καλυμμένη και οι υπόλοιποι στον αγύριστο. Οχι γιατί είναι παιδί μου αλλά και ναί ΕΠΕΙΔΗ είναι παιδί μου, θύμωσα πάρα πολύ. Θύμωσα με τους οικοδεσπότες που άνευρα-ανούσια-αδιάφορα πορεύονται, να δείξουν στο κόσμο τα υλικά τους πλούτη γιατί απο ηθικά μάλλον δεν υπάρχει τίποτα…ούτε μία καρέκλα. Και σου λέει, το ήξερε ότι είναι όρθιο πάρτυ, ας μην ερχόταν. Θα ζήσουμε και χωρίς αναπήρους. Οποιοι μας μοιάζουν θα πορεύονται. Οι άλλοι στα τσακίδια.

Πιο πολύ όμως θύμωσα με τα παιδιά μου που ξέροντας τι τους περίμενε, πήγαν, κουράστηκαν, πονεμένα γύρισαν πίσω και η Κυριακή τους βρήκε στο κρεββάτι. Ο Πέτρος καλύτερα η Μ όχι. Να συμβιβάζονται λοιπόν χωρίς διαμαρτυρία και να υπομένουν τις επιλογές τους. Είναι μιά μορφή ωριμότητας. Αλλά να πονάνε και απο πάνω, είναι μία αφορμή για μένα για να γίνω θηρίο. Τους τάψαλλα χθές για τα καλά Τάψαλλα και στη θεία της Μ που τους μαγείρεψε το πλέον ακατάλληλο φαγητό και τους έπιασε η κοιλιά τους απο πάνω. Να πονάς και ξαπλωμένος αλλά να πρέπει να σηκωθείς (και να πονάς χειρότερα) για να πάς και στη τουαλέττα για τη διάρροια. Ε! Οχι.

Η γκρίνια μου όμως δεν με ηρέμησε. Αυτή η αποδοχή της ευθύνης με θύμα τον ίδιο τον άνθρωπο δεν με λυτρώνει. Αντίθετα βγαίνω εκτός εαυτού.

22 thoughts on “Το κόστος ενός συμβιβασμού

  1. Αγαπητή θεία Λένα χαίρομαι πολύ που σας συναντώ! Εκτιμώ πολύ τη σκέψη και την ρεαλιστικοψυχολογικοαλληγορική προσέγγιση των πραγμάτων. Θα ήθελα πάρα πολύ λοιπόν, μιας και έχουμε μία μικρή ηλικιακή διαφορά (περί τεσσεράμιση δεκαετιών) να διαβάσω μία εκτενή ανάρτησή σας σχετικά με τις αλλαγές που συντελέστηκαν στην εποχή μας, αλλαγές παιδιών, αξιών, σκοπών, αντιλήψεων …
    Σας ευχαριστώ, και σας διαβάζω με πολύ ενδιαφέρον! Καλό σας απόγευμα!

  2. Δεν κατάλαβα Αρη, τι θέλετε απο εμένα. Εδώ γράφω λίγα απ’ αυτά που γίνονται γύρω μου, το κερασάκι στη τούρτα της ζωής μου. Αυτά τα ρεαλιστικο-ψυχολο-αλληγορικά δεν τα καταλαβαίνω. Συγνωμη κι αν σε απογοητεύω.

  3. Θεία Λένα, καλησπέρα.
    Οι συμβιβασμοί είναι απαραίτητοι, ναι, αλλά μόνον όταν κάνουν τη ζωή μας ομορφότερη. με λίγα λόγια, κάτι χάνεις, κάτι κερδίζεις. όμως μας μαθαίνουν το συμβιβάζεσθαι σχεδόν από την κούνια μας χωρίς να μας εξηγούν και το σκοπό του. κι έτσι μαθαίνουμε να πορευόμαστε μηχανικά, να συμβιβαζόμαστε γιατί έτσι πρέπει ή γιατί έτσι κάνουν όλοι, χωρίς πολλές πολλές αναλύσεις. εγώ το ψάχνω πολύ τελευταία το θέμα. χρειάστηκε βέβαια να πάθω πρώτα ένα καραμπινάτο έλκος, να εμφανίσω θυρεοειδισμό από το πουθενά και να βάλω ΤΑ κιλά επειδή ακριβώς ένιωθα παγιδευμένη για κάποια μεγάλη χρονική περίοδο, αναγκασμένη να συμβιβάζομαι στα θέλω των άλλων και τον εαυτό μου τον πέταξα στη φυλακή. τώρα πια έβαλα μυαλό και νομίζω ότι κάπου κάπου πρέπει να κοιτάμε πρώτη την πάρτη μας για να είμαστε όλοι καλά.

  4. Θέλουμε μία ανάρτηση για όσα εσείς από τη δική σας εμπειρία, αντίληψη και ζωή θεωρείτε πως έχουν στην εποχή μας αλλάξει (αξίες, ήθη, ιδανικά…)
    Αυτό το μακρυνάρι περιγράφει τον τρόπο γραφής σας: ρεαλιστικός, ψυχογραφικός και ενίοτε αλληγορικός!

  5. Θεία Λένα, πιστεύω ότι ο φόβος είναι αυτό που οδηγεί όλους τους ανθρώπους στο συμβιβασμό.
    Άλλους λιγότερο, άλλους περισσότερο.
    Ανάλογα με το πόσο έχει φοβηθεί, ο καθένας από μας, όταν αντίκρυσε τη ζωή στα μάτια.
    Καλό απόγευμα 🙂

  6. Καλή μου Θεία Λένα. Τα ιστορείς τόσο γλαφυρά που με αφήνουν άφωνο. Σε πολλά που γράφεις εχεις δίκιο, όμως όλοι μας είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε είτε την μία είτε την άλλη υποχώρηση. Ημουν ανέκαθεν έντονα μαχητικός & κατέληξα στα 52 μου να με θεωρούν εριστικό, επειδή πάντα διεκδικώ το δίκιο μου παθιασμένα. Δεν αφήνω περιθώρια ελιγμών. Ομως σήμερα βλέπω ότι κερδίζει κάποιος πιό πολλά όταν είναι διπλωμάτης. Οι αξίες ξέφτησαν. Κάποιοι θέλουν την απόλυτη υποταγή μας για να περάσουν τα σχέδια τους. Οντως με πληγώνει όταν μπαίνω σε λεοφωρείο & βλέπω νεαρούς να κάθονται, ενώ γηραιότεροι στέκονται ορθιοι. Πολλές φορές έχω προσβάλλει άτομα νεαρά & έχω εισπράξει τα λόγια….. κι εσενα τι σε διορίσαμε? Και από κάποιες μανάδες ότι…. κοίτα το παιδί μου είναι κουρασμένο από το σχολείο. Ας είναι. Πάντως σε συγχαίρω & φαντάζομαι την κοινωνική μόρφωση που έδωσες στα παιδιά σου. Ελπίζω να μην νιώθουν δούλοι κανενός. Βέβαια μεγαλύτερη δουλεία από την οικονομική εξάρτηση ΔΕΝ υπάρχει. χάρηκα που σε βρήκα.

  7. Το να βγαίνουμε και να κατηγορούμε δεξιά κι αριστερά για τρίτους είναι φτηνότατο και ιδιαίτερα αισχρό, τη στιγμή μάλιστα που ο μοναδικός φταίχτης και εσφαλμένος είναι ο εαυτός μας! Εγώ ξέρω ότι όποιος είναι άρρωστος κάθεται σπίτι του και δε τρέχει σε δεξιώσεις για δόξα και χρήμα! Επίσης ορθό είναι εάν κιόλας έχουμςε ιδιαίτερες προτιμήσεις να μαγειρεύει η γυναίκα του σπιτιού κι όχι να μιλάμε άσχημα για μία τρίτη που μαγείρεψε! Και μετά να παριστάνουμε την ορθή και την ξερόλα! Η ξετσιπωσιά σε όλο υης το μεγαλείο! Ντροπή κασι λυπάμαι, διότι τέτοιοι άνθρωοι χαλούν τα παιδιά, συνεπώς και όλη μας την κοινωνία! Και μετά μας φταιν οι άλλοι!!!!

  8. από πότε ένας άνθρωπος που καταθέτει την αλήθεια του χαλάει την κοινωνία; επιπλέον κοιτάξατε τελευταία γύρω μας; για ποια κοινωνία μιλάμε;

  9. Μα ακριβώς τοόδιο λέμε. Η κοινωνία που υπάρχει γύρω μας είναι αρκετά νοσηρή. Και για αυτή τη νοσηρότητα απόλυτοι υπεύθυνοι είμεθα οι γονείς. Δε μπορούμε να κατηγορούε τρίτους Η αιτία της αρρώστιας της κοινωνίας βρίσκεται σε εμάς. Είναι πρόστυχο ή ευγενικότερα μαλθακότατο μία 70άρα να κατηγορεί τρίτους και να μη βλέπει πως η αιτία του κακού υπάρχει σε αυτήν, αυτή μεγάλωσε όπως το έκανε το παιδί, το οποίο ενώ φταίει κατηγορεί τον ξένο κόσμο ύστερα! Επιπρόσθετα ποθεί κολασμένα χρήμα δοξα και κατηγορεί τον ξένο κόσμο ύστερα! Δε μαγειρελυει στο σπίτι της και κατηγορεί τον ξένο κόσμο ύστερα! Ας αναλογιστεί το δικό της φταίξιμο πρώτα και ας αφήσει τον ξένοκόσμο. Αλλιώς όσο συνεχισθεί η νόσος της 70άρας θα συνεχιστεί και η νόσος τηςκοινωνίας! Δεν έχω κάτι προσωπικό με την ηλικιωμένη, μα είναι άκρως νοσογόνος για την κοινωνία μας! Και δε χωρά άλλη αρρώστια η κοινωνία μας! Ας αφήσουμε τις νέες γενιές μακρυά από τέτοιες αρρώστιες, να ζήσει με υγεία!!!

  10. Καλημέρα σας και καλά να είσθε. Ελειπα σε ωραία χειμερινή εκδρομή, στην Αίγινα, περάσαμε υπέροχα αν και ο καιρός δεν ήταν τόσο καλός όσο θα θέλαμε, είχαμε όμως καλή παρέα και σαν σύνολο μας άρεσε.

    Κοκκινοσκουφίτσα μου, συμφωνώ. Οι συμβιβασμοί μαθαίνονται απο πολύ νωρίς, κάποια πράγματα όμως χρειάζεται να μη γίνονται όπως έγραψε πολύ σωστά και η Lilith πιο κάτω επειδή φοβόμαστε το οτιδήποτε. Και με κόστος όπως εσύ , έλκος,θυρεοειδής, πάχος, και με κόστος όπως εγώ καρδιά, κολίτιδα, φλεβίτη. Ωρες όρθια ντρεπόμουνα να ζητήσω να κάτσω ή να τρώω σωστά έχοντας προδιάθεση για έμφραγμα απο τη μανα και πατέρα μου. Φοβόμαστε μη χάσουμε και έτσι χάνουμε εμάς. Χαίρομαι που το κατάλαβες αντίθετα με τα παιδια μου που ακόμη συμβιβάζονται με θύμα εκείνα.

  11. Lilith, ναί όντως έτσι είναι. Φοβόμαστε την αλλαγή και τις επιδράσεις της στη ζωή μας και στη ζωή των ανθρώπων που μας περιβάλλουν.

    Epicure, καλώς τον. Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Στη πορεία της ζωής μου και συμβιβαζόμουνα (ιάμα είχε να κάνει με τον σύζυγό μου που ήταν λάτρης του ποδόγυρου) και ήμουνα διπλωματική στις κρίσεις στη δουλειά μου αλλά και ξεσπάθωνα εκεί που έπαιρνε. Ετσι μου βγήκε η ρετσινιά ότι είμαι «Αντρούτσος» .
    Κάνεις πάρα πολύ καλά που προσπαθείς να δείξεις στη νέα γενιά γονέων και αντίστοιχων βλασταριών τους ότι οφείλουν να σέβονται. Να σηκώνονται στην έγκυο (αύριο μπορεί αυτή να είναι η γυναίκα τους), στο παπού-στη γιαγιά (που μπορεί να είναι οι δικοί τους γονείς) και η μητέρα που υποστηρίζει το παιδί της που κάθεται ¨οτι είναι κουρασμένο», να το πάρει στα δικά της χέρια ή να μη το φορτώνει με τόσες δραστηριότητες για να κουράζεται. Αλλες οι αντοχές των παιδιών, άλλες των παπούδων. Τώρα είναι παιδιά και δεν το καταλαβαίνουν, άμα αύριο μεγαλώσουν και μπαίνουν στα λεωφορεία και δεν σηκώνεται κανείς, ούτε θα σέβεται την εγκυμοσύνη ή τα άσπρα τους μαλλιά θα θυμηθούν. Αλλά θα είναι αργά η κοινωνιά της απονιάς θα έχει καταβάλλει τη ζωή τους.

  12. ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΥ
    Ειλικρινά δεν κατάλαβα γιατί αισθάνθηκες τόσο θυμωμένη απο το άρθρο μου και χρησιμοποίησες όλους αυτούς τους χαρακτηρισμούς.

    Ο γιός μου έχει μία αναπηρία στο ένα πόδι. Η αναπηρία αυτή δεν το στέρησε ούτε τη διάθεση για μάθηση, ούτε την ικανότητα να έχει μία αξιοπρεπή δουλειά στον ιδιωτικό τομέα (και όχι δημόσιο για να κααααθεται), ούτε και την ικανότητα να κάνει δική του οικογένεια. Δεν άφησε την αναπηρία του να του κλείνει πόρτες, ούτε «να κάθεται σπίτι του» όπως λές, αντίθετα ζεί όπως όλος ο κόσμος. Με τους αγώνες του, τις αποτυχίες του και τις επιτυχίες του.
    Το άρθρο που έγραψα αφορά ΜΟΝΟ τις δικές μου απόψεις για τη ζωή του γιού μου. Που ενώ οι άνθρωποι που τον κάλεσαν ξέρουν την περίπτωσή του, (επειδή είναι συγγενείς) δεν φρόντισαν έστω για 1 καρέκλα. Αγνωστος μεταξύ αγνώστων να είναι κάποιος, 1 καρέκλα κάποιοι φέρνουν ή προσφέρονται να βοηθήσουν. Αλλά να είναι γνωστοί και να δείχνουν ΤΕΤΟΙΑ ΑΠΟΝΙΑ, εγώ η Λένα δεν το δέχομαι. Τα παιδιά μου όμως δεν αντιστέκονται όπως ο Επίκουρος ή εγώ. Πήγανε μιά φορά στη δεξίωση αυτή ταλαιπωρήθηκαν και δεν μίλησαν.

    Δεν κατάλαβα τίποτα για αυτά που γράφεις αλλά μπορώ να σε διαβεβαιώσω ότι δεν ποθώ δόξα και χρήμα «σαν κολασμένη» ούτε τα παιδια μου νοιάζονται γι αυτά τα πράγματα. Αντίθετα βλέπω στο σχόλιό σου μιά αντιπάθεια πρός τους ηλικιωμένους επειδή δεν δεχόμαστε τους νεώτερους να φέρονται άσχημα ακόμη και ο ένας στον άλλο. Κατηγορείς τη παλιά γενιά, τα παραδείγματα της νέας πρός τους πάσχοντες δεν είναι τα καλύτερα και η φρασεολογία που χρησιμοποιείς το αποδεικνύει.

  13. Κι εγώ στην παλαιά γενιά ανήκω, έχω 3 παιδιά και φροντίζω τους γονείς του άνδρα μου και τους δικούς μου. Δεν είμαι τόσο νέα. Αξιέπαινος ο γιός σας, όπως και κάθε παιδί που με εμπόδια αγωνίζεται. Τα λόγια απλώς περιγράφουν πράξεις. Δεν υπάρχουν κακά λόγια, αλλά κακές ΄καταστάσεις, κυρία Λένα. Εναντιοθείτε στην απονιά, πολεμήστε του ςάπονους και μην τους νταντεύετε ή γλείφετε ακόμα κιαν είναι συγγενείς! Να σας μιλήσω εγώ για συγγενείς, προσωποποίηση της νοσηρότητα, η οποία καταλήγει στους άλλους!

  14. Συγνώμη κυρία Βασιλοπούλου για την παρέμβαση, αλλά και πάλι δεν καταλαβαίνω γιατί όσα γράφει η θεία Λένα έχουν να κάνουν με γλείψιμο ή ντάντεμα συγγενών. δηλαδή αν εγώ γράψω κάπου ότι ο πατέρας μου πήγε σε κάποια εκδήλωση και δεν του έδωσαν καρέκλα να καθήσει, είμαι παράλογη; σημαίνει οτι τον γλείφω ή τον νταντεύω; ή ότι είναι νοσηρός επειδή δεν θα φωνάξει για αυτό; χίλιοι λόγοι μας κάνουν να αντιδρούμε όπως αντιδρούμε σε κάθε συγκεκριμένη στιγμή και ίσως σε παρόμοια επόμενη περίσταση να μην αντιδρούμε με τον ίδιο τρόπο. φαίνεται ότι έχετε ταλαιπωρηθεί πολύ στη ζωή σας, θέλετε να πείτε κάτι για την δική σας ιστορία; θα χαιρόμουν πολύ να το ακούσω.

  15. ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΥ.
    Απο συγγενείς γαϊδούρια, μπορώ να σε διαβεβαιώσω ότι κάτι ξέρω..τους έχω φάει καλά. Δεν βλέπω «που γλείφω ή και νταντεύω» τις πράξεις των άλλων.
    Παιδιά μου είναι και ο γιός και η νύφη μου. Αμα πονούν τρέχω να τα βοηθήσω, όταν πονούσα σκοτώθηκαν για μένα ειδικά η νύφη μου, καλή της ώρα τη δύσκολη στιγμή σαν μάνα μου στάθηκε παρόλλη τη 40χρονη διαφορά ηλικίας και αντίστοιχων πεποιθήσεων. Τώρα αν είναι και έγκλημα να προσφέρουμε βοήθεια και στους πάσχοντες.. τι να πώ. Σημεία των καιρών

  16. Συγχώρα με κι εμένα. Έχω πληγωθεί πολύ από δ’ αύτους! Και τα σχόλιά μου σβήσε τα εάν θέλεις, να μη σου μαγαρίζουν το χώρο

  17. Ναι Κοκκινοσκουφίτσα μου, έχω πληγωθεί πολύ στη ζωή μου -και μη νομίζεις πως χρονικά είναι μεγάλη. Και να σου πω το γιατί; Γιατί άφηνα τους άλλους να με πληγώνουν. Γιατί δεν αντιδρούσα -έτσι ήμουν και από τους γονείς μου μαθημένη- ποτέ και σε κανέναν, από μικρή πολύ. Κι έτσι ήμουν ο εύκολος στόχος. Εις βάρος μου πολλοί απέκτησαν αυτοπεποίθεση… Και αρκετοί συγγενείς ακόμα μέχρι και χρήματα εις βάρος μου κέρδισαν! Σε ευχαριστώ πάντως που είχες την θέληση να με ακούσεις! Να είσαι καλά!

  18. ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΥ, θα ήθελα να διαβάσω τις σκέψεις σου, φαίνεσαι πολύ λυπημένη απο τα παθήματά σου, που εκούσια/ακούσια έδωσες δικαιώματα να σε πατήσουν, αλλά δεν μπορώ, το όνομά σου δεν με στέλνει σε κάποιο άλλο μπλόγκ.
    Αν πάλι θέλεις να μιλήσουμε έχω και e-mail
    thialena@gmail.com

  19. η νέα γενιά, που κάθεται στους καναπέδες, ενω διπλα, άνθρωποι που έχουν ανάγκη ένα καθισμα, ταλαιπωρούνται, οπωσδήποτε δεν φταίει.
    ειναι θεμα αγωγής και μονο.

    όσο για τα παιδιά σου, αφού είναι βρε Λένα μου, επαγγελματικές υποχρεώσεις, τι να κανουν..

    περαστικά τους πάντως και για την ορθοστασία και για τη μετέπειτα ταλαιπωρία τους.

  20. Προς Αντιγόνη Βασιλοπούλου:
    η δική μου διεύθυνση είναι http://www.olykoskaihkokki.blogspot.com. αν το θελήσεις, πέρνα μία βόλτα κι από μένα. θα χαρώ πολύ. και θα δεις ότι όλοι στην ίδια μοίρα είμαστε και τα ίδια συναισθήματα μοιραζόμαστε. να είσαι καλά!

  21. M’ ‘αρεσε και η απάντησή σου στο πρώτο σχόλιο… Έτσι έπρεπε. Κατά τ΄αλλα οι συμβιβασμοί είναι μέσα στη ζωή, όσο κι αν τους μισούμε κάποια στιγμή τους κάνουμε. Καλο μεσημεράκι

Σχολιάστε

